Voor veel vrouwen en gezinnen in Kenia is gezondheidszorg een luxe. Góede gezondheidszorg al helemaal. Wij vinden het belangrijk dat iedereen in Afrika toegang heeft tot gezondheidszorg. Hierbij moeten zij erop kunnen vertrouwen dat die zorg goed is én ze moeten er zelf voor kunnen betalen. Om dit in Kenia voor elkaar te krijgen, maken we gebruik van de mobiele revolutie. Bijna iedereen in Kenia heeft een mobiele telefoon. En dat biedt kansen. Vrouwen en hun gezinnen kunnen via hun mobiele telefoon een zorgverzekering afsluiten. Daarnaast leiden we zorgverleners op via de mobiele telefoon.
Het probleem: Gezondheidszorg niet voor iedereen beschikbaar
De meeste vrouwen en gezinnen in Kenia hebben geen zorgverzekering en sparen niet voor medische kosten in de toekomst. De ziekenhuizen in de buurt zijn van slechte kwaliteit, waardoor zij ook weinig vertrouwen hebben in de zorg. Ze gaan niet of te laat naar een arts en zijn daardoor nóg zieker als ze eindelijk worden behandeld. Hierdoor is het risico groot dat gezinnen worden verrast door hoge zorgkosten. De ziekenhuizen hebben daardoor weinig inkomsten en kunnen niet investeren in de kwaliteit van hun diensten.
Onze aanpak
De Keniaanse president Kenyatta zei in zijn eerste speech als president dat hij wil dat álle Kenianen toegang hebben tot gezondheidszorg. Daar staan wij achter en dat steunen we graag.
Dat doen we door apps te ontwikkelen samen met PharmAccess. Dit is een organisatie die de gezondheidszorg in Afrika verbetert via mobiele technologie. Samen werken we aan i-PUSH (Innovative Partnership for Universal Sustainable Healthcare): goede zorg direct beschikbaar voor vrouwen en hun gezinnen via hun mobiele telefoon. De financiering van het project komt vanuit het Droomfonds van de Nationale Postcode Loterij.
Sparen voor zorgkosten: de digitale zorgportemonnee
Om te zorgen dat mensen voor hun gezondheidszorg kunnen betalen, maken we gebruik van een digitale zorgportemonnee. Hiermee sluiten Keniaanse vrouwen en gezinnen een zorgverzekering af en kunnen ze sparen voor hun medische zorg. Verder kunnen zij in de app zien wat de kwaliteit is van verschillende ziekenhuizen in hun regio. Zo kunnen zij zelf kiezen waar ze naartoe gaan voor hun behandeling.
Opleiding en bijscholing voor zorgverleners
De kwaliteit van gezondheidszorg verbetert dankzij een opleidings- en bijschoolapp voor zorgverleners. Zij kunnen hier medische informatie op vinden en communiceren met andere zorgverleners. Dit is vooral handig voor zorgverleners die in afgelegen gebieden wonen en werken.
Een zorgverzekering is noodzakelijk
Florence liet zich opleiden tot zorgverlener omdat ze mensen in haar gemeenschap wil helpen. Ze weet uit haar eigen ervaring het belang van gezondheidszorg.
“Mijn eigen moeder stierf terwijl ze mijn jongste zus baarde omdat ze geen toegang had tot gezondheidszorg. Door het i-PUSH-programma op mijn mobiele telefoon kan ik nu zorg verlenen en duidelijk maken hoe belangrijk een ziektekostenverzekering is. Vroeger hadden we veel problemen met het invullen van papierwerk en het registreren van gezondheidsgegevens en nu kan ik efficiënt registreren op mijn mobiele telefoon en zorgen dat iemand zich verzekert voor zorg.”
Resultaten
Sinds de start in 2016 zijn goede resultaten geboekt: ruim 65.000 vrouwen en hun gezinnen hebben al een zorgverzekering.